marloesvl.reismee.nl

Nog één week werken bij Vusumnotfo...

Mijn laatste werkweek hier is ingegaan! Ik heb ook eigenlijk helemaal geen tijd om mijn blog te schrijven, maar ik vind het toch te leuk om het niet te doen. Zal proberen om het kort te houden deze keer
Wink
.

Want wat ik de laatste dagen aan het doen ben is werken, werken, werken, om alle klussen die Kathy me de laatste weken nog heeft gegeven af te ronden. Daar hoort uiteraard de database bij, dus ik mail bijna dagelijks met Jon die in de UK ook achter zijn pc zit te zweten om alles op tijd af te krijgen. Steeds opnieuw checken, fouten eruithalen en reageren. Intussen heb ik ook de bijbehorende handleiding af (om 12 uur afgelopen nacht welteverstaan
Wink
) dus het plan is om later deze week alvast een en ander uit te leggen en over te dragen aan Kathy, James en babe Mamba. Daarnaast ben ik druk bezig om het design voor een deel van de tuin hier af te ronden, compleet en al met een plant-rotatieschema aangezien we in dat deel kippen willen houden. Klinkt vreemd, maar door kippen een paar weken op een specifiek stuk tuin te laten scharrelen krijg je hele vruchtbare grond. Als je daar dan direct daarna groenten plant, hoef je nauwelijks meer iets aan de grond te doen (typisch Permaculture
Wink
). Dat ben ik nu dus aan het uitwerken, met alle bijbehorende wateropvangmethoden en beplanting van de omheining, leuk om te doen.
Verder is het zo dat alle deelnemers van deze intake van het Food Security-project afgelopen maart hun laatste workshop hebben gehad en daarmee officieel hun training hebben afgerond. Om dat te bezegelen laten ze in hun communities aan iedereen zien wat ze precies gedaan hebben, tijdens de zogenaamde community demonstration days. Aan het eind van die dag krijgen ze bovendien een officieel certificaat van Vusumnotfo, als bewijs dat ze de cursus succesvol hebben afgerond. Laat nou net deze community demonstration days in mijn laatste werkweek vallen... dat komt dus mooi uit. Want op die manier kan ik alle deelnemers uit deze groep gedag zeggen en het project voor mijn gevoel ook goed afronden. Want ik heb hun tuinen toch best een aantal keer bezocht (en er ik weet niet hoeveel planten geteld...), ik heb ze vaak hier gezien tijdens de workshops, en niet te vergeten hebben we samen gekookt. Daarom heb ik voor iedereen een groepsfoto waar ik zelf ook opsta uitgeprint in kleur en met een korte tekst achterop gelamineerd. Dat klinkt misschien wat ouderwets, maar als je je realiseert dat sommige mensen hier nog nooit eerder een foto van zichzelf hebben gehad of zelfs gezien (al dan niet in een grote groep) dan zijn ze er waarschijnlijk wel blij mee. Ik vond het in elk geval leuk om ze persoonlijk iets te geven. Als ze zichzelf dan tussen alle anderen op de foto zien, dan weten ze dat ze die van die lachende mlungu daar ergens achterin hebben gekregen
Laughing
.

Ook al ga ik nog niet echt weg, ik ben al wel bezig nu om mijn tijd hier af te ronden. Want reizen is toch iets heel anders dan hier wonen en werken. Geeft soms wel een dubbel gevoel, dat ik me steeds meer realiseer dat dat vliegtuig naar Nederland toch echt gaat eind mei... Waarvoor overigens nog heel veel dank aan Katja, Poetry en de mensen van VCK Travel die hemel en aarde hebben moeten bewegen om mijn ticket om te boeken naar dat van Paul. Maar het is ze zowaar gelukt, dus ik vlieg nu op 29 mei samen met Paul terug naar Nederland, via Cairo. De 30ste komen we dan 's middags aan op Schiphol (14.45 om precies te zijn).
Maar goed, dat even terzijde: zover is het gelukkig nog niet. Alhoewel mijn vrijwilligerswerk er eind deze week dus formeel opzit, en ik de periode van samen met Hanna in het knusse houten huisje wonen en leuke dingen doen met Jennifer en Victoria nu min of meer afsluit. Ondanks dat we niet naar Lesotho konden afgelopen weekend vond ik het daarom wel erg leuk om Jen en Vic nog even te zien voordat ik ga reizen. Ze logeerden allebei een paar dagen in een hostel dat in Mlilwane ligt, een wildpark in het midden van Swaziland. Zaterdag heb ik ze daar opgezocht, ben blijven slapen en zondag hebben we ruim 2 uur in het reservaat gewandeld. Aangezien er geen leeuwen, olifanten en neushoorns leven kun je daar wandelen, fietsen en paardrijden. Maar onderweg zie je wel zebra's, impala's, wildebeest, kudu's... en een krokodil! Pas toen we er voorbij waren gelopen na de nodige foto's realiseerde ik me dat dat beest toch behoorlijk dichtbij was. Schijnbaar doen ze je dus niks - mits je ze niet gaat aaien natuurlijk - anders had Mlilwane vast geen wandelpaden, lijkt me. Maar we zagen ook nijlpaarden in het water liggen - ook geen dieren die je onderweg wilt tegenkomen. Het gaf in elk geval wel weer een bijzondere dimensie aan onze zondagmiddagwandeling
Laughing
.

Met mijn lange To-do-before-I-leave-list hier is het uiteraard goed om zo nu en dan je hoofd even leeg te maken. Ik doe dat het liefst door te gaan hardlopen, wat ik na mijn langdradige blessure in Nederland hier weer aardig heb opgepakt. Ik loop nu zo'n drie keer per week ongeveer een half uur, soms ook gezellig met de honden aan de lijn. Een tijd geleden heb ik zelfs voor het eerst weer een loop van anderhalf uur gedaan, maar daarna kreeg ik toch weer wat last van mijn been. Aan de andere kant kriebelde het sindsdien wel, en zolang als ik hier ben wil ik eigenlijk altijd nog een keer naar Matsamo lopen, de grenspost met Zuid-Afrika. Die is hier zo'n 9 kilometer vandaan, best een eindje dus. Maar Alison, Kathy's dochter die nu schoolvakantie heeft en hier is, wilde dat ook erg graag, dus vanochtend besloten we dat te gaan proberen. En jawel, we hebben de slagboom op de grens aangetikt!
Cool
2 uur en 10 minuten in totaal hebben we hardgelopen, dat voelde echt heel goed. Mijn been speelt nu wel weer wat op, maaar hopelijk trekt dat snel bij. Het was in elk geval erg lekker met alle drukte hier, dus ik heb weer een productieve dag gehad.

Maar aangezien er nog meer werk ligt te wachten laat ik het hier nu bij. De komende 2 dagen even flink doorwerken en dan is Paul hier! Na 7 maanden zien we elkaar komende vrijdag weer, daar heb ik echt heel veel zin in. Maandag vliegen we dan naar Kaapstad en vandaar reizen we verder door Zuid-Afrika. Ik ga uiteraard proberen om mijn blog een beetje bij te houden tijdens de reis, dus ik hou jullie op de hoogte! Tot snel!

Reacties

Reacties

je mam,Emmy

Nou Marloes wat een verhalen,ik heb net ook de nieuwsbrief gelezen.Fijn dat je alles goed kunt afronden en overdragen. Ik ben net thuis uit Groningen en daar waren 5 schapen....ja ja Zij staan er weer mooi op! Wel wat anders dan nijlpaarden en krokodillen maar toch.En een hele fijne week en we bellen zondag weer. Doei,

Ursula

He Loes!

Jeetje, het zit er dus al weer bijna op voor je. Wat gaat de tijd toch snel! Zal al je indrukwekkende verhalen wel gaan missen hoor. Hoop dat je alles lekker kunt afronden en wens je nog heel veel plezier voor als je samen met Paul gaat reizen. Geniet er nog even volop van!

Liefs, Urs

Ester

Best gek, ik zie je als je in NL bent helemaal niet vaak, maar toch mis ik je DUIZEND!

Dikke kus!

Rajna

Hey Marloes,

Ik heb echt genoten van al je verhalen; zal je blog nog gaan missen straks :-) Nog effe 2 dagen knallen daar en dan wens ik je een enorme mooie reis toe met Paul!

Groetjes,
Rajna

pa

hey lieverd, je kunt het gelukkig niet laten om steeds weer even te bloggen. Ik geniet iedere keer weer ook al hebben we tel. al het e.e.a. van je gehoord. Er ligt een carriere voor je open als journalist/
reisboekenschrijfster. Nu nog een training wilde-dieren-aaien en je verhalen worden er nog spannender door. Geniet van je laatste werkweek in dat prachtige land. Je weet het : werk krijg je nooit af.
Dikke kunuffel van pa

Chantal

Ha Loes,

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Heel cliché maar zo is het wel. Ik weet nog heel goed dat je 10 oktober (of was het nou 1 oktober?) naar Swaziland vloog en dat je Sem nog even wilde zien want die was natuurlijk nog maar 19 dagen (of 10 dagen?) oud. Dat vond ik een heel bijzonder en lief moment! Je was best een beetje zenuwachtig voor het avontuur. Na het lezen van al jouw blogs en nieuwsbrieven weet ik zeker dat je een geweldige tijd hebt gehad in Swaziland. Je wilde dit heel graag en nu kan je ook zeggen dat je hebt gedaan wat je altijd al wilde. Dat kan lang niet iedereen! Ik vind het heel knap van je. Daarnaast weet ik zeker dat je Paul hebt gemist en ik kan je verzekeren dat Paul jou zeker heeft gemist;-) Hij kijkt erg uit naar zijn reis naar jou. En terecht... je bent ook een supermeid! Niet alleen maar Paul (hij natuurlijk wel enorm veel!) maar ook Rob, ik en Sem kijken erg uit naar jouw terugkomst in Nederland. Wij hebben jou ook enorm gemist! Je zult ook verbaast zijn hoe groot Sem inmiddels is. Het is zo'n lekker ventje. Maar daar kan je je weer helemaal op verheugen want ook Sem zul je snel weer zien:-) Dan mag je ook een keertje komen oppassen. Paul vindt het super om te doen en ik weet zeker jij ook (of samen met Paul...nóg leuker!).
Geniet nog even van de laatste dagen als vrijwilliger in Swaziland en van jouw reis met Paul. Tot heel snel!

Veel liefs Chantal, Rob en Sem

Annemarijn

Loeske! Hééél veel plezier de komende weken samen met Paul! Geniet van het weerzien en de reis en hoewel ik goed snap dat je er enigszins tegenop ziet om weer naar huis te gaan, heb ik wel heel veel zin om straks weer met je te gaan borrelen! Big kisses,
An

Geerke

Hoi lieve Marloes,
Ook ik heb veel zin om je weer te zien, maar eerst nog genieten van je reis en het weerzien met je geliefde! Wat zal dat heerlijk zijn nadat je zo lang hebt gebikkeld... ik weet wel wie ik advies moet vragen als wij hopelijk volgend jaar een tuintje hebben :)
Veel liefs, Geerke

Anouk

He Marloes en nu ook Paul:)
Ik wil jullie samen nog even heel veel plezier wensen de komende maand! Geniet ervan samen, het weerzien zal wel super geweest zijn:)
Ben benieuwd naar al jullie belevenissen.
groeten vanuit een regenachtig Rotterdam
Anouk

Rutger

Hallo lieve zus en Paul!
Ik vermoed dat jullie op dit tijdstip in elkaars armen liggen ergsn in het mooie Kaapstad! Echt ik vind het leuk om elke keer je verhalen weer te lezen. Super dat je voor jezelf je werk gewoon goed af kan sluiten en langs elke deelnemer kan gaan om die gedag te zeggen. Vind ik gewoon een mooi gebaar, en d.m.v die foto blijf jij waarschijnlijk nog lang in hun geheugen! En ik vermoed bij een paar ook aan de muur... Geef mij ook maar zo'n mooi schilderijtje van mijn zus, klinkt goed. Maar wel beroerd dat je je vriendinnen moet missen, gelukkig is je laatste wandeltocht goed afgelopen met dat enfant terrible, die heeft je al wat spannende momenten laten beleven. Ach, is mam ook weer gerust gesteld natuurlijk.
Ook ik ga er een eind aan breien, ik weet dat ik mooi schrijf en dat ik een journalistieke carriere moet beginnen maar ik denk dat ik ook gewoon maar weer eens naar het buitenland moet. Loes, je was fantastisch, maak er een super tijd van met die mooie vent van je en spoedig zal ook ik je weer een dikke kus geven. Liefs van je broer Rutger!!

Maaike

Hé lieve schatten!
Ik zat al te wachten op een nieuw verhaal, aangezien die er vaak aan het eind van de week op staat...
Dom natuurlijk, je bent al op reis, samen met Paul! Leuk voor jou maar jammer voor ons, trouwe lezers.. Dus als je je echt niet kunt beheersen als je langs een internetcafé loopt...laat je gaan :-) Die verhalen zijn een leuke onderbreking op m'n werkdag en een inspiratie!

Geniet lekker van het reizen en van elkaar!

Dikke kus

Paola

Hoi Marloes,
Het was x op x genieten van al je verhalen. Het is een belevenis geweest zeg..:-) Nu lekker genieten van je rondreis met Paul en het samenzijn.
Groetjes vanuit een koud en regenachtig 010.
Ciao Paola

Monique

Hoi Marloes,

Door drukte heb ik nu even de tijd gehad om alles weer "bij" te lezen. Het zijn ontzettendleuke verhalen en goed dat je weer lekker aan het hardlopen bent geslagen. Hopen dat de zooltjes enig nut hebben gehad. (wel voor de korte maar nog niet helemaal voor de lange afstanden zo te zien) Komt wel weer. groetjes,

Monique.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!